Praca z bry�ami
Bry�y s�u�� do pracy ze z�o�onymi formami geometri 3D. Wprowadza si� tutaj 2 poj�cia
Bry�a - element tr�jwymiarowy
Region - element bry�owy posiadaj�cy tylko 2 wymiary.
Zar�wno bry�y jaki i regiony s� przechowywane w rysunku
w spos�b z�o�eniowy, tzn. w postaci prymityw�w
i operacji boolowskich na nich.
Drzewo CSG - Constructive Solid Geometry -
okre�la spos�b zapisu ka�dej z bry� przez model,
w kt�rym korzeniem jest bry�a wynikowa, ga��ziami bry�y sk�adowe,
za� w�z�y okre�laj� operacje boolowskie na bry�ach.
Prymityw tworzymy na dwa sposoby
- prymitywy standardowe, czyli bry�y proste,
tworzone osobnym poleceniem bez u�ycia element�w wspomagaj�cych
- KOSTKA (_BOX) - tworzony jest sze�cian we wskazanym punkcie o okre�lonej d�ugo�ci boku
- SFERA (_SPHERE) - sfera o�rodku w okre�lonym punkcie i okre�lonym promieniu
- WALEC (_CYLINDER) - okre�lamy �rodek podstawy, promie� i wysoko��
- STO�EK (_CONE) - okre�lamy �rodek podstawy, promie� i wysoko��
- KLIN (_WEDGE) - punkt wstawienia i trzy rozmiary
- TORUS (_TORUS) - punkt wstawienia, promie� torusa i promie� rury
- prymitywy konstruowane z element�w dwuwymiarowych
- WYCI�GNIJ (_EXTRUDE) - przekszta�ca nam region, polilini�, elips� lub okr�g w bry�� tr�jwymiarow�,
poprzez dodanie wybranym elementom rysunku grubo�ci,
z ewentualnym k�tem zw�ania tej bry�y.
- PRZEKR�� (_REVOLVE) - tworzenie bry�y obrotowej, pr�cz osi obrotu podajemy k�t obrotu.
Tworzenie element�w z�o�onych wykonujemy poprzez operacje boolowskie na bry�ach :
- SUMA (_UNION)
- RӯNICA (_SUBSTRACT)
- ILOCZYN (_INTERSECT)
oraz operacje dodatkowe
- P�AT (_SLICE) - tworzymy przeci�cie zbioru bry� z p�aszczyzn�
- PRZEKR�J (_SECTION) - u�ywamy przeci�cia p�aszczyzny i bry�, by stworzy� region
- PRZENIKANIE (_INTERFERE) - sprawdzamy przenikanie wzajemne dw�ch zestaw�w bry�
i ewentualnie tworzymy bry�� stanowi�c� cz�� wsp�ln�
W celu ustawienia element�w rysunku zgodnie z wymaganiami
mo�emy u�y� pr�cz zwyk�ych polece� zmiany kszta�tu i po�o�enia
r�wnie� polecenia dostosowane do trzech wymiar�w:
- 3DSZYK (_3DARRAY) - polecenie szyku prostok�tnego z dodaniem trzeciego wymiaru, b�d� ko�owego wok� wybranej osi
- LUSTRO3D (_MIRROR3D) - lustro w oparciu o p�aszczyzn�
- OBROTY3D (_ROTATE3D) - obr�t wok� prostej okre�lonej przez obiekt, dwa punkty, jedn� z osi uk�adu wsp�rz�dnych
- DOPASUJ (_ALIGN) - wyr�wnanie wzajemne obiekt�w, u�ycie :
- pary punkt�w dosuwa obiekty,
- dw�ch par punkt�w powoduje dosunk�cie, obr�t i skalowanie,
- trzech par punkt�w dopasdowuje p�aszczyzny obiekt�w w trzech wymiarach.
Specjalne polecenia ustalaj�ce parametry rysunku dla pracy z bry�ami :
- RZUTUJ (_SOLVIEW) - pozwala na przygotowanie widok�w i rzut�w obiekt�w tr�jwymiarowych
- RYSRZUT (_SOLDRAW) - wyrysowywuje rzuty w oparciu o dane przygotowane poprzednim poleceniem
- PROFIL (_SOLPROF) - wy�wietlenie bok�w i krzywych profilu wybranych bry�
Powr�t