Adam Wojciechowski

Institute of Information Technology, Lodz University of Technology
215 Wolczanska street, 90-924 Lodz, Poland
room 341/342
phone +48 42 6329757
e-mail: adam.wojciechowski@p.lodz.pl

stuednt hours in winter semester 2018/2019
Tuesday : 10.00 - 10.45
Thursday : 10.00 - 10.45

    Biographical note:

    Adam Wojciechowski received MSc degree in computer science from the Faculty of Technical Physics, Information Technology and Applied Mathematics, Lodz University of Technology, in 1999. In 2005 he received PhD degree in computer science, specialization: computer graphics and vision, from the Faculty of Automatics, Electronics and Computer Science, Silesian University of Technology. The degree of DSc, in computer science, he received in 2014 from the Faculty of Mechanical Engineering and Computer Science, Czestochowa University of Technology.

    Since 1999 he is working continuously at the Institute of Information Technology, Lodz University of Technology. He is a supervisor of an IT teaching specialisation on Computer Games and Simulations. Since 2016 he is a vice-Dean for Development and Business Cooperation at the Faculty of Technical Physics, Information Technology and Applied Mathematics, Lodz University of Technology. Since 2016 he is also a vice-chairman of the GameInn Steering Committee in the National Centre for Research and Development. He is the University Rector representative in the Lodz Game Dev Cluster and Faculty Dean representative in the ICT Central Poland Cluster.

    His research interests encompass: human-computer interaction, cognitive computing, computer graphics, computer vision, computer games, virtual environments, computer simulations and visualizations, computer animations, biometry and machine learning. He is an author or co-author of over 50 research papers. He was a coordinator of 3 and participant of 13 national and international research and development project, financed by Polish and European programs.

    He is currently a member of several international research associations, i.e.: IEEE Computer Society, Association for Computing Machinery (senior member).

    He is a main organiser of International Conference on Game Innovations and National Game Development Competition. He is a memeber of editorial board of the International Conference on Multimedia, Interaction, Design and Innovation and International Journal of Machine Graphics and Vision.
    R&D Projects:
    2016-2018 Narzędzia wykorzystujące nowatorskie metody: okulograficzną, elektrofizjologiczną i introspekcję – automatyzujące analizę preferencji klientów oraz kontrole jakości produkcji filmów i gier komputerowych
    2015-2020 System wsparcia procesów preprodukcji, produkcji i postprodukcji filmu w zakresie digitalizacji, przetwarzania, bezpiecznej długoterminowej archiwizacji oraz inteligentnego dostępu do treści
    2014-2016 Gradys – oprogramowanie w postaci ćwiczeń symulacyjnych z elementami wirtualnej rzeczywistości, wspomagających funkcje poznawcze u osób starzejących się prawidłowo i starzejących się patologicznie w przebiegu chorób otępiennych (technology coordinator)
    2013-2015 Rejestracja obrazu stereoskopowego
    2014-2015 Osprzęt i oprogramowanie automatyzujące proces filmowania obrazu 3D
    2012-2015 Zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy (main coordinator)
    2012-2014 EUREKA - system wspomagania współpracy biznesowo technologicznej
    2010-2013 Platforma Informatyczna TEWI
    2008-2015 Budowa i wyposażenie Centrum Technologii Informatycznych Politechniki Łódzkiej (Faculty coordinator)
    2009-2010 Przygotowanie i realizacja nowych kierunków studiów w odpowiedzi na współczesne potrzeby rynku pracy i wymagania gospodarki opartej na wiedzy
    2009-2010 Projekt wykonanie i badania prototypu mobilnego systemu wspomagania osoby niewidomej w samodzielnym poruszaniu się w terenie miejskim z wykorzystaniem obrazowania dźwiękowego otoczenia, systemu nawigacji satelitarnej i mapy numerycznej systemu
    2004-2005 Collaboration Across Borders
    1999-2002 Czasoprzestrzenne modele rzeźb w środowisku rzeczywistości wirtualnej
    Publications:
  1. Szajerman D., Warycha M., Antonik A., Wojciechowski A., Popular brain computer interfaces for game mechanics control, in Multimedia and Notwork Information Systems, Advances in Intelligent Systems and Computing series, vol. 506, pp. 123-134, 2017
  2. Staniucha R., Fornalczyk K., Kowalczyk M., Wojciechowski A., Game player’s face analysis for emotions modeling, in Computer Game Innovations, Wojciechowski A., Napieralski P. Editors, pp. 106-115, 2016
  3. Wojciechowski A., Gałaj T., GPU supported dual quaternions based skinning, in Computer Game Innovations, Wojciechowski A., Napieralski P. Editors, pp. 5-23, 2016
  4. Wojciechowski A., Gałaj T., GPU Assisted Self-Collisions of Cloths, Journal of Applied Computer Science, vol. 24, No. 2, pp. 39 – 54, 2016
  5. Staniucha R., Wojciechowski A., Mouth features extraction for emotion analysis, Hard and Soft Computing for Artificial Intelligence, Multimedia and Security, pp. 228-237, 2016
  6. Staniucha R., Wojciechowski A., Mouth features extraction for emotion classification, Annals of Computer Science and Information Systems, vol.8, pp. 1685-1692, 2016
  7. Glonek G., Wojciechowski A., Hybrid method of human limb joints positioning – hand movement case study, in E. Piętka et al. (eds.), Information Technologies in Medicine, Advances in Intelligent Systems and Computing vol. 472, pp. 307-320, 2016
  8. Glonek G., Wojciechowski A., Kinect and IMU sensors imprecisions compensation method for human limbs tracking, in Computer Vision and Graphics, Lecture Notes in Computer Science series, vol. 9972, pp. 316-328., 2016
  9. Fornalczyk K., Napieralski P., Szajerman D., Wojciechowski A., Stereoscopic Image Visual Perception, International Journal of Microelectronics and Computer Science, vol. 6(1), pp. 15-22, 2015
  10. Fornalczyk K., Napieralski P., Szajerman D., Wojciechowski A., Sztoch P., Wawrzyniak J., Stereoscopic Image Perception Quality Factors, International Journal of Microelectronics and Computer Science, proc. of MIXDES Int. Conf., 2015
  11. Wojciechowski A., Fornalczyk K., Web camera robust interactive eye-gaze tracking method, Bulletin of the Polish Academy of Sciences, Technical Sciences, vol. 63(4), pp. 879-886, 2015
  12. Wojciechowski A., Fornalczyk K., Exponantially smoothed interactive gaze tracking method, Lecture Notes in Computer Science 8671, pp. 645-652, 2014
  13. Wojciechowski A., Camera Navigation support in a virtual environment, Bulletin of the Polish Academy of Sciences, Technical Sciences 61(4), pp. 871-884, 2013
  14. Wojciechowski A., Wspomaganie interakcji człowiek-komputer w środowiskach wirtualnych, Monograph, EXIT, 2013
  15. Półrola M., Wojciechowski A., Real-Time Hand Pose Estimation Using Classifiers, in L. Bolc et.al (Eds.): ICCVG 2012, LNCS 7594, pp. 573-580, 2012
  16. Wojciechowski A., Mobile vision based augmented reality navigation system, Journal of Applied Computer Science, Vol. 20, No. 1, pp. 103-118, 2012
  17. Wojciechowski A., Hand’s poses recognition as a mean of communication within natural user interfaces, Bulletin of the Polish Academy of Sciences, Technical Sciences, Vol. 60, No. 2, pp. 331-336, 2012
  18. Wojciechowski A., 3D scene exploration with external controllers, Towards modern Collaborative Knowledge Sharing Systems, Studies in Computational Intelligence series, vol. 401, Springer, pp. 61-70, 2012
  19. Półrola M., Wojciechowski A., Medical Visualization and tracking system for neuronavigation purposes, Computer Science in Novel Applications, Editors Romanowski A., Sankowski D., podtytuł: "Human-Centered Interdisciplinary Applications", seria wydawnicza: Lodz University of Technology Monograph, pp.267-280, 2012
  20. Wojciechowski A., Real time sky visualization for computer games, Computer Science in Novel Applications, Editors Romanowski A., Sankowski D., podtytuł: "Human-Centered Interdisciplinary Applications", seria wydawnicza: Lodz University of Technology Monograph, pp.125-136, 2012
  21. Wojciechowski A., Zespołowe tworzenie gier komputerowych, Informatyka i Edukacja, pod red. Romanowski A., Sankowski D., podtytul: "Problematyka gier komputerowych i inne zagadnienia wybrane", seria wydawnicza: Monografie Politechniki Łódzkiej Nr 1949, pp. 37-46, 2010
  22. Wojciechowski A., Wróblewski G., GPU calculated camera collisions detection within a dynamic environment, Springer Lecture Notes in Computer Science 6374, pp. 357-366, 2010
  23. Wojciechowski A., Meller P., E-learning usability testing platform,Advances in Intelligent and Soft Computing series, Advances in Multimedia and Network Information System Technologies volume 80, Springer, pp. 269-277, 2010
  24. Bujacz M., Skulimowski P., Wróblewski G., Wojciechowski A., Strumiłło P., A proposed method for sonification of 3D environments using scene segmentation and personalized spatial audio, CVHI 2009
  25. Wojciechowski A., Potential field based camera collisions detection within dynamically moving 3D objects, Springer Lecture Notes in Computer Science (LNCS), 2009
  26. Zakrzewska D., Wojciechowski A., Identifying students usability needs in collaborative learning environments, Proceedings of IEEE Int. Conference on Human System Interactions, HSI 2008, pp. 862-867, IEEE press, 2008
  27. Livatino S., Cuciti D., Wojciechowski A., Virtually Exploring Contemporary Art Museums, Proceedings of 9th IEEE Virtual Reality International Conference (VRIC), 2007, Laval, Francja
  28. Wojciechowski A., Zakrzewska D., The Influence of Cultural Preferences on User Interface Design – Polish Case Study, Advances in Computer, Information, and Systems Sciences, and Engineering, Springer Verlag, 2006
  29. Virtual Reality and Stereo Visualisation in Artistic Heritage Reproduction, 7th VAST International Symposium on Virtual Reality, Archeology and Cultural Heritage, Cyprus, 2006
  30. Potential field based camera collisions detection in a static 3D environment, ICCVG 2006, Machine Graphics and Vision publication
  31. Multi-modal presentation of Work of Art in Virtual Reality with Simulation of Mirror Reflection, EuroGraphics Italy 2006
  32. Polish cultural aspects affecting user interface design - polish case study - International Joint Conference on Computer, Information and Systems Sciences and Engineering, CISSE 2005, IEEE Press
  33. Percepcja i orientacja w wirtualnej rzeczywistości - XIII SiS 2005
  34. Związki pomiędzy grupami czynników wpływających na czytelność dokumentów elektronicznych - XIII SiS 2005
  35. Cultural aspects affecting user interface design for virtual learning communities - Vth International Conference Multimedia in Business and Education, Częstochowa, marzec 2005
  36. Wspomaganie logiki nawigacji przy wykorzystaniu map i znaczników - XII SiS 2004
  37. Wspomaganie dynamiki nawigacji - XII SiS 2004
  38. Generation of a static potential field for camera positioning support in a virtual environment - ICCVG 2004
  39. Camera positioning support based on potential field in a static virtual environment - ICCVG 2004
  40. Przekształcenia w przestrzeni 3D: algorytmy kinematyki odwrotne - 3D, 3(41), 2004
  41. Przekształcenia w przestrzeni 3D: składanie przekształceń . kinematyka prosta i odwrotna - 3D, 2(40), 2004
  42. Przekształcenia w przestrzeni 3D: Rodzaje układów współrzędnych - obroty i skalowanie - 3D, 1(39), 2004
  43. Cultural aspects affecting user interface design for virtual learning communities - nieopublikowane
  44. Interfejs użytkownika dla przestrzeni wirtualnej galerii sztuki - XI SiS 2003
  45. Sterowanie mową w wirtualnej galerii sztuki - X SiS 2002
  46. Interaction with time-spatial works-of-art and their behaviours in a virtual gallery - ICCVG 2002
  47. Eksploracja przestrzeni 3D przy wykorzystaniu systemu śledzenia - IX SiS 2001
  48. Internet payment developing prognosis - JACS 2000
  49. Implementacje bezpieczeństwa w aplikacjach aktywnego Internetu - VII SiS 1999
  50. Bezpieczeństwo w aplikacjach aktywnego Internetu - VII SiS 1999